Interview bij het vakblad 'De Tweewieler'.
Age en Tineke van 't Hoff 2-wielers zien de branche flink veranderen...
Age van 't Hoff 2-wielers is een typisch voorbeeld van een familiebedrijf. Opgericht in 1914 gaat het bedrijf steeds over van vader op zoon. Age en zijn vrouw Tineke vertegenwoordigen de vierde generatie en ook zoon Age junior staat als vijfde generatie in de startblokken om het bedrijf op termijn over te nemen. Ze zagen de branche in bijna 40 jaar erg veranderen. "Vroeger zaten hier in Breukelen zeven fietsenmakers, terwijl het dorp half zo groot was. Wij zijn nu de enige fietsenwinkel."
Age van 't Hoff: "Dat beeld zie je landelijk ook; kleine winkels verdwijnen, de overgebleven fietsenzaken worden steeds groter en daarnaast specialistischer. Toen ik midden jaren tachtig in de zaak kwam verkochten we naast fietsen nog brommers. Daar zijn we 20 jaar geleden mee gestopt, waarna we ons focusten op de eerste e-bike. Ik herinner me nog de Sparta Pharos met Yamaha-motor. Toen was dat segment nog niets, maar heel langzaam groeide dat.”
Omzet en prijzen groeien flink
In de loop der jaren groeiden ook de prijs en de omzet. Tineke: “Als je de omzet van toen – maar zeker ook de inkoop – vergelijkt met die van nu schrik je wel eens van de bedragen! En dat maakt het best spannend wanneer de markt zoals afgelopen jaar instabiel is en je ineens veertig fietsen achter de deur krijgt geschoven. Terugsturen is geen optie, omdat je dan de rest van de bestelling ook kwijt bent. We hebben er veel sores van gehad! Wat ons in 2023 financieel gezien lucht gaf was dat we door de verbouwing de hypotheek hebben geoptimaliseerd. Daardoor hadden we meer ruimte op onze rekening courant.”
Wat ook veranderde is de band met vertegenwoordigers, die is volgens Age tegenwoordig minder hecht: “Vroeger kwamen vertegenwoordigers elke week langs om orders op te schrijven. Alles ging op papier, ook als je de bestelling telefonisch aan de vertegenwoordiger doorgaf. Daarbij ging regelmatig wat fout, vooral qua onderdelen, dus geef mij maar het huidige bestelsysteem, haha.”
Harde leerschool
In 1985 overlijdt Age van ’t Hoff onverwacht op jonge leeftijd, de derde generatie. Zijn 15-jarige zoon Age komt samen met zijn moeder voor grote beslissingen te staan. Hoe moet dit verder? “Na het overlijden van mijn vader vroeg moeder of ik in de zaak wilde komen werken. Dat heb ik gedaan, eerst naast mijn opleiding aan de LTS en fietsopleiding, na afronding ben ik fulltime in de winkel gekomen. Op mijn 21e trad ik vervolgens toe tot VOF en werd ik samen met moeder eigenaar. Later kwam de winkel op naam van mij en mijn vrouw Tineke te staan. Ik ben er 40 jaar na dato nog altijd trots op dat ik het familiebedrijf voort heb kunnen zetten.”
Vijfde generatie kiest ook voor bedrijf
In 2021 komt de vijfde generatie Van ’t Hoff in het bedrijf: zoon Age junior. Het is de bedoeling dat de 25-jarige Age op termijn de zaak over gaat nemen van Age en Tineke. Age junior volgde de opleiding tot fietstechnicus en werkte bij meerdere fietsenzaken voordat hij thuis aan de slag ging. “Vooral mijn moeder stimuleerde me om bij andere fietsenzaken te gaan werken.” Tineke knikt. “Ik denk dat het goed is om in een vreemde keuken te kijken en daar te leren.”
Duidelijke taakverdelingen
De afgelopen jaren groeide de fietsenwinkel flink en werden de taken onderling verdeeld. Tineke: “Age junior staat als chef in de werkplaats. Hij stuurt daar de boel aan. Mijn man doet de inkoop, de boekhouding en is echt de eigenaar. Zelf sta ik veel in de winkel en doe ik personeelszaken en social media.” Naast zijn werk in de winkel volgt Age junior de opleiding Operationeel Management. “Daar leer ik alles over de ins en outs van een bedrijf. Maar ik neem nu ook al veel verantwoordelijkheid op me. Als er in de werkplaats problemen zijn met klanten, dan los ik die op.”
Toekomstige overname
De familie Van ’t Hoff is al volop bezig zijn met de voorbereidingen voor een toekomstige overname. Zo werd twee jaar geleden de VOF verruild voor een BV. “Als onze zoon in de zaak komt – volgens plan is dat in 2025 – is dat via deze rechtsvorm beter te organiseren. Hiervoor hebben we ons laten adviseren door Daan Luijckx van H&L. Want van dit soort zaken weet je toch te weinig af om dat zelf te kunnen regelen. Dan is goed advies belangrijk.”
Groter team
Het bedrijf is de laatste jaren behoorlijk gegroeid en bestaat inmiddels uit zes medewerkers (inclusief Age junior) aangevuld met een ZZP-er en twee medewerkers met een nul-uren contract. Tineke en Age zijn blij met hun medewerkers: “We zijn een fijn team met bevlogen mensen. Iedereen heeft op zijn eigen wijze passie voor het vak en we hebben service, garantie maar vooral meedenken hoog in het vaandel. Natuurlijk zijn we niet perfect, maar klanten weten dat wij ons best doen ze zo goed mogelijk te helpen. We hebben heel veel leuke en gezellige klanten die we regelmatig terugzien en graag helpen, dat zie je ook terug in de reviews.”
Kansen én bedreigingen
Age junior staat 100 procent achter zijn keuze om – naar verwachting – in 2025 de winkel over te nemen. Hij ziet richting de toekomst volop kansen, maar zeker ook bedreigingen: “Denk aan internetbedrijven die in één keer opkomen, populair zijn en dan weer verdwijnen. Dat zorgt voor veel onrust, ook qua prijs.” Tineke ziet nog een bedreiging op de branche en daarmee de eigen winkel af komen: jongeren die gewend zijn om online te kopen. “Richting die doelgroep zullen we moeten blijven bewijzen dat service en garantie heel belangrijk zijn.” Ondanks de bedreigingen die de familie op de branche en de eigen winkel af ziet komen, overheerst positivisme. Van ’t Hoff bestaat inmiddels 110 jaar en in al die jaren zijn de ondernemers met hun tijd meegegaan. Tineke: “We zien altijd kansen en mogelijkheden. Denk aan lease. Daar gaan we ons dit jaar in verdiepen. En ook de speed pedelec biedt kansen met de snelfietsweg tussen Utrecht en Amsterdam die steeds beter gerealiseerd wordt. Je moet positief denken, dan komen er vanzelf kansen.”
Hedwig Berendsen, 08 feb. 2024,
Tweewieler.nl
Klik
hier om de podcast te beluisteren.
Terug